Två SNABBA tips för att slippa skador!

2012 blev jag utmanad av min dåvarande chef Eric att springa ett lopp på fem km, längre än vad jag någonsin sprungit förut. Jag började träna hårt och precis som de flesta hade jag ingen jävla aning om vad jag höll på med. När jag ökade träningsmängden ökade också antalet skador. Det logiska var att fråga en expert, så jag gick till en specialistbutik i Stockholm och köpte riktigt vassa och moderna löparskor. Helt plötsligt dök det upp YTTERLIGARE skador från ingenstans. Jag fattade ingenting. Skulle inte skorna hjälpa mig bli av med mina skador?

Jag skänkte de rätt nya skorna till myrorna och började experimentera med min träning. Av en slump snubblade jag över det som oftast kallas barfotaskor. En rejäl tåbox, tunn sula och ingen onödig dämpning. Riktig markkontakt. 2013 började jag använda dem i både träning och i vardagen, sen den dagen har jag inte haft en enda löp- eller träningsrelaterad skada. Förutom den gången jag var ute och filmade och tyckte det var en smart idé att springa och hoppa över en djup klippavsats och landa på andra sidan i ett gäng buskar.
”Det kan bli snyggt på bild!” – Tänkte jag. Ledbandet gick av…Senaste månaderna har jag fått prova modellen Tracker från Vivobarefoot. En minimalistisk känga, helt vattentäta och tål en jävla massa stryk. Greppet levererar verkligen, man sitter som klistrad mot underlaget.

Den känns rejäl men är samtidigt så pass lätt och smidig att det går att rulla ihop den till en liten boll. Skorna har fått genomlida dyngsura myrar, leriga åkrar, frost och hala löv och den fortsätter att leverera över förväntan! Sen att den är pinsamt snygg är bara ett plus!

Jag får inte betalt för att skriva eller rekommendera skorna, men teamet på Vivobarefoot skickade dem till mig för att prova. Jag skulle ALDRIG tipsa dig om en produkt om jag själv inte tror på den. En förlängning av min fot. En toffla. Ja, det finns många sätt att beskriva upplevelsen. Skorna låter helt enkelt foten göra sin grej, vicka på tårna och verkligen känna detaljerna under fötterna.Min roomie Johan har praktiskt nog samma skostorlek som mig. Jag bad honom slänga på sig skorna när vi skulle ut i Sätra naturreservat och filma, precis som mig blev han glatt överraskad över friheten skorna faktiskt ger.

TIPS

  • Träna dina fötter! Ta av dig barfota och plocka upp saker med tårna, kör tåhävningar i trappa, balansera på en fot medan du blundar. Du behöver varken gym eller utrustning för att fixa de här övningarna, du kan bränna av dem när du står och borstar tänderna.
  • Testa ett par minimalistiska skor! När de pratas om barfotaskor tänker de flesta på träningsskor, enligt mig är det heeelt fel ställe att börja på. Välj ett par du använder i vardagen, inte alls samma belastning och du spenderar antagligen fler timmar i vardagsskor än i träningsskor.
    VivoBarefoot erbjuder till och med att man får prova deras skor i 100 dagar, är du inte nöjd får du hela summan tillbaka.

Vad är då felet med ”vanliga” skor? Bilden säger mer än vad jag kan förklara i ord. En sko ska vara anpassad efter en fot och inte tvärtom.

Hur ofta kan du ärligt säga att du kör ett träningspass för bara fötterna? Nej, tänkte väl det. Vi glömmer lätt bort våra älskade fötter, de får stå ut med en jävla massa och då måste vi ta hand om dem och visa dem kärlek!

One comment on “Två SNABBA tips för att slippa skador!”

  1. Läs boken
    Born to run,
    Av Christopher McDougall !
    (Om du inte redan gjort det😊)
    Om ”barfotalöpning”
    Med vänlig hälsning, Lotta

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *