Klätterkurs Del 1

Efter ungefär ett år på klätterväggen blev jag utmanad av Klättercentret att gå en kurs i bouldering hos dem. För er som inte vet så brukar klättring delas upp i sportklättring, bouldering, traditionell klättring och alpinklättring. Bouldering som är min favorit kör man utan varken rep eller sele, och nu tänker ni som inte klättrar: ”Utan rep och sele, har du en dödslängtan?!”. Ni kan vara lugna, man klättrar oftast inte högre än 4-5 meter och håller man sig inomhus har man stora fluffiga mattor under sig.

KIKA IN KLÄTTERCENTRETS KURSER HÄR!

Ok, nu till vad vi faktiskt gick igenom under första kurstillfället. Börja med att se denna fantastiskt informativa film och läs sedan vidare!

Hitta din egen klätterutrustning HÄR!

Jag kan verkligen rekommendera skor från La Sportiva, har du frågor om skoval så tveka aldrig att fråga!

Tips 1:
När du sätter fötterna på väggen, se till att verkligen sikta vart du ska och använd tåspetsen på skon för att ställa in siktet. Ju mer du använder detta desto mer rörlighet kommer du att ha och alternativen över vägvalen på väggen ökar.

Tips 2:
Andas, det kan låta ganska enkelt när man hör det men svårare än man tror. När du hänger på en klättervägg 4 meter upp i luften, armarna börjar ta slut och du börjar känna stressen av att nå toppen. Stanna i några få sekunder och andas, hitta tillbaka till lugnet och fortsätt sen uppåt.

Det här blogginlägget är bara det första i den här serien, jag kommer att gå igenom mer i  kommande inlägg.
Finns det något speciellt ni skulle vilja lära er? Skriv en kommentar så ska jag ta upp det i nästa avsnitt 🙂

STORT tack till JACQ Productions för hjälp med filmningen, spana in hennes sida för mer grymma filmer!

2 comments on “Klätterkurs Del 1”

  1. Mitt största problem är att jag efter en timme eller två får ”handbränn” – dvs att huden på händerna bränner och gör så ont att jag inte kan fortsätta.. Hur undviker man detta??

    1. Förstår precis vad du menar Anja, händer mig också, antagligen de flesta 🙂 Jag brukar ha med sporttejp för att täcka upp där det svider som mest men sen handlar det också om att klättra oftare. Ju mer du klättrar desto mer kommer händerna att fatta och bygga på ett bättre skydd. Använder du någon form av krita när du klättrar?

Comments are closed.